I'm in paradise <3

16 maart 2014 - Jogjakarta, Indonesië

Dag lieve schatten aan de andere kant van de wereld.

Precies twee weken geleden begon ik aan dit mooie avontuur, maar het lijkt alsof ik hier al maanden zit. Nu begin ik echt te merken dat ik hier op mijn plek ben, en begin ik me thuis te voelen. Je raakt heel snel gewend aan de manier van leven hier en ik merk dat ik me goed kan vinden in de lay back attitude. 'Rennen voor de trein? ach joh je gaat jezelf toch niet moe maken, morgen rijdt er ook nog een' , zo gaat dat hier. De mensen, locals en reizigers, zijn vriendelijk, gezellig, behulpzaam en weten hoe ze een feestje moeten bouwen. Ik vermaak me hier dus uitermate prima, natuurlijk zijn er ook dingen waar ik nog aan moet wennen. De hitte bijvoorbeeld, zweeeetten!! en vooral als je een kamer zonder airco hebt! Of een vis eten met alles erop en eraan, met je handen :0! Oh fack hoe ga ik dat aanpakken? Alles wat een hoofd heeft, laat ik normaal gesproken liggen maar dat is onbeschoft dus ik moet er echt aan geloven. Gelukkig gaat het ondertussen goed, maar de kop, de vinnen, graten en de staart? Daar begin ik voorlopig nog niet aan. Het verkeer was ook even wennen maar aangezien ik zelf net zo chaotisch ben als het verkeer, komt dat helemaal goed. De eerste week heb ik vooral met hedwich meegereden op de scooter, of ze zat bij mij achterop. Deze week heb ik een eigen scooter gehuurd en kan ik zelf heerlijk rond cruisen door Yogya. Alhoewel het niet meewerkt dat ik geen richtingsgevoel heb :p

Vorig weekend was er een Beachparty in Sundak, samen met Hedwich en Sylvia zouden we met iemand meerijden, daar slapen en de volgende dag weer terug. Maar die twee dames hadden van de avond ervoor zo'n grote kater dat ze besloten niet mee te gaan. Ik mocht natuurlijk wel alleen gaan, oeps.. wil ik dat wel? Ik moest er toch een keer aan geloven en aan gaan wennen dat ik dingen alleen moet gaan doen. Dus hoppakee tas inpakken en samen met Jackie en Ghetto (die zouden rijden) mee naar Sundak Beach. Geen moment heb ik spijt gehad dat ik ben meegegaan. Meezingen op de muziek in de auto, rond het kampvuur liedjes zitten met de gitaar erbij, bier, kletsen met locals en reizigers, kan het leven nog beter? De nacht was iets minder, we sliepen in een bamboe hutje in de open lucht en ik kan je vertellen bamboe ligt voor geen meter! Om 4 u lag ik in bed en om 5.30 kwam de zon op en werd het warm, dus veel geslapen heb ik niet. Toch kijk ik kijk nu al uit naar de volgende beachparty!

Wat beteft de titel van dit verhaal, ik was letterlijk in paradise. Afgelopen week heb ik met Hedwich een 4-daagse trip gemaakt naar Karimunjawa, een groepje eilanden bij java. We zouden zondagavond om 23u vertrekken naar de haven. Natuurlijk verloopt een trip hier nooit vlekkeloos en er moest twee uur van te voren nog vervoer geregeld worden naar de haven. Gelukkig heeft Hedwich goede connecties en hadden we zelfs een private car naar de haven. Dat was maar goed ook want het is een trip van 6u over wegen, die je geen wegen kan noemen. In de ochtend aangekomen bij de haven, na 2u wachten eindelijk de boot in. Dat duurt ook nog zo'n 6-7 uur en aangezien we niet VIP zaten was dat echt hel. Het is er warm, het schommelt, overal om je heen zwetende indonezen, geiten en kippen. Daar zit je dan op weg naar een tropisch eiland :p Maaaar.... het was het waard!! Wauw wat is het daar prachtig. Twee dagen island hopping, bootje varen, snorkelen, zwemmen, vis eten, chillen! De eerste dag was lekker weer, niet te warm, perfect! In totaal ben ik misschien een halfuur in de zon geweest (met bewolking en factor 50) en alsnog was ik licht verbrand. Je wordt de hele dag met de boot rondgevaren, en je stopt regelmatig op een eiland of bij een rif om te snorkelen. Het koraal is hier heel erg mooi, veel kleine vissen. De grote vissen kan ik nog niet vinden, maar dat vind ik helemaal niet erg. Voor lunch krijg je vers gevangen vis ter plekke gebakken op de bbq, deze dag kregen we barracuda, de meeste lelijke enge vis die er is, tot hij op je bord ligt natuurlijk (google het maar!) De tweede dag hadden we pech, bewolking en regen. Die dag heb ik het in indonesie voor het eerst koud gehad. Dat mocht de pret niet bederven want ook toen een super dag gehad. We zijn begonnen op een eiland wat grotendeels onder water stond, heel apart. Daarna naar het mooiste eiland van heel de trip, zoals je op tv en in de tijdschriften altijd ziet, en wij zaten daar gewoon, aan de warme thee. Life is good. Aan het einde van de dag zijn we naar een plek geweest waar je zou kunnen zwemmen met haaien. Hedwich was doodsbang maar beloofde dat als ik zou gaan, ze met mee ging. Zo gezegd zo gedaan, want ik wilde het wel proberen. Als twee stoere bikkels het water in maar we hebben het niet lang volgehouden, de haaien die langzaam om je heen zwemmen, niks voor mij. Maar hedwich was er erger aan toe, als ze had gekund was ze zo bovenop me geklommen haha. Maar aan al het moois komt een eind, dus na twee dagen vertrokken we de vierde dag 's ochtends weer voor een 15 u durende reis terug naar Yogya.

Nu zijn we dus weer lekker in Yogya en hier is het leven echt goed. Ik ga hier vooral om met een gemengde groep van locals en tilburgse pabostudenten die hier studeren. Lekker eten, scooteren, en veel stappen. Vanaf vandaag zit ik niet meer bij Hedwich maar heb ik aan de andere kant van de stad een guesthouse gevonden. Op loopafstand van het reggae cafe, dus dan hoef ik niet zat op de scooter naar huis, ik denk wel aan mijn veiligheid :P Het guesthouse is klein, gezellig en ik betaal 150.000 (9 euro) per nacht, inclusief ontbijt, airco en wifi! Dus dat is super. er zitten vooral veel andere reizigers die ik kan ontmoeten, dat was de voornaamste reden om te verhuizen. Het voelt echt fijn om nu helemaal mijn eigen plan te kunnen trekken met mijn eigen slaapplek en vervoer.

Ik blijf sowieso nog een week in Yogya, en daarna weet ik het nog niet zeker. Misschien dat ik hier al reizigers ontmoet om mee verder te reizen, of ik ga zelf naar Bangkok, Thailand. Dat is een makkelijke plek omdat er veel mensen daar hun reis beginnen. Afgelopen week heb ik Nienke ontmoet, waar ik het heel goed mee kan vinden, die werkt en surft in Pacitan, een surfersdorp in Java. Het is een grote kans dat ik daar ook nog een paar dagen naar toe zal gaan, misschien wel voordat ik naar Thailand vertrek.

Gelukkig is het zover nog niet en kan ik hier nog heerlijk genieten. Had ik al gezegd dat Yogya geweldig is? Want dat is echt zo! Volgende week gaan we als het weer goed is paragliden en raften of cavetuben!

Ik ga nu stoppen anders ga ik jullie vervelen, ik zal ook de foto's uploaden en die spreken voor zich: I'm in paradise! Dus jullie hoeven je thuis geen zorgen te maken hoor, ik kom voorlopig niet naar huis, nog lange niet nog lange niet.

Dikke warme zweet kus uit Yogya

Wat me nog is opgevallen de afgelopen weken:

- Het eten is hier echt overal lekker, niet zomaar lekker maar uitzonderlijk extreem mega fantastisch lekker!!!
- Ik heb me hier nog niet een keer onveilig of onwelkom gevoeld. Je kunt 's avonds prima alleen over straat en je hoeft niet op je tas te letten (wat ik overigens toch wel doe).

1. Ellen:
    16 maart 2014
    Wauw evy, wat heb je al n mooie dingen gezien en beleefd, wat n ander leven als hier idd veel relaxter, go with the flow, nou geniet er nog lekker lang van en ik vind het leuk om door de verhalen en foto's een beetje van je avontuur mee te beleven. Xxx ellen
  2. Evelien Tindemans:
    16 maart 2014
    Wauw Evy, ik ben echt super jaloers!! Het klinkt echt als een geweldige en mooie reis (nu al!) geniet er maar van!! X Evelien
  3. Jan:
    16 maart 2014
    Wow top Evy wat je allemaal meemaakt en beleefd.
    Doe je goed zo allemaal en zo te lezen loop je niet in 7 sloten tegelijk.
    Hele mooie foto's ook zo kunnen we nog beter zien wat je allemaal meemaakt.

Heel veel plezier en wachten alweer op je volgende verslag. (Als je tijd en zin hebt pas doen hoor)

Kusssss Jan & Erna
  4. Marsha:
    Hoi Evy,
    Wauw zo vreemd dat je 2 weken geleden met carnaval nog naast me stond en nu zo ineens zo ver weg en al zo veel mee gemaakt, Ben ook echt jaloers. Geweldig zeg wat je doet! Fijn om te horen dat je je op je gemak voelt en veilig!
    Geniet er maar lekker van!

Groetjes Marsha, Danny, Elize en Lisanne
  5. Broertje lief:
    Heeee Zus(je),

super mooi dat je het zo naar je zin hebt en je helemaal thuis voelt! Zoals je al zei, ga lekker je eigen plan trekken, niemand die je tegenhoud. Geniet ervan en maak veel foto's zodat je ons ook jaloers kan maken!

Stiekem mis ik je wel...............een beetje ;)

Liefs je broer(tje)
  6. Mara:
    16 maart 2014
    Lieve Evy, wat een leuk verhaal. Heb echt gelachen tijdens het lezen, hoor het je al helemaal vertellen. Ik hou je mee in de gaten via je blogjes schat! Geniet ervan maar dat komt dus echt wel goed. Ben benieuwd waar je over een week naartoe gaat en met wie.. ik hoor/lees het wel! Dikke kus terug
  7. Aaike:
    16 maart 2014
    Leuk hoor, we voelen, eten zweten en leven met je mee!
    Xx
  8. Roland en rollin:
    19 maart 2014
    Hoi Evy,

Heel erg fijn dat je je draai hebt gevonden. Wij denken dat dit een erg leuke beleving en ervaring gaat worden. We zouden zeggen geniet ervan.
  9. Pa en ma:
    20 maart 2014
    He, lieve schat we hebben elkaar zondag nog gezien en gesproken en toen hadden we dit verhaal al in geuren en kleuren gehoord. Ben benieuwd of je volgende week al naar Thailand gaat en bij de Thaise bruiloft van Marcel kunt zijn. Spreek je gauw weer. XXXX mam