Bedbugs, crazy taxi drivers and crowded beaches!

11 april 2014 - Ko Lanta, Thailand

Sawadee Ka (Hallo in het Thais)

Het is al even geleden dat ik een verslagje heb geschreven en het werd echt weer tijd want ik heb zooooo veel te vertellen. Ik zal waarschijnlijk de helft vergeten maar ik ga mijn best doen. Mijn laastste reisverslag is geeindigd in Bangkok, toen ik daar net die avond was aangekomen. Na mijn eerste nacht in Bangkok, na veel te veel geld uit te hebben gegeven op de markt, ben ik op zoek gegaan naar een dorm, een slaapzaal voor meerdere personen want dat is veel goedkoper! Achteraf gezien niet de beste keuze geweest, je zult vanzelf lezen waarom. Daarna ben ik met een meisje van hetzelfde dorm naar Grand Palace geweest, een paleis vol mozaik en details, erg mooi! De tweede dag ben ik zelf op pad geweest maar omdat het al mijn laatste dag was, moest ik rennen om alles nog te zien. ik had om 10.30 mijn backpack ingepakt en alvast uitgecheckt, daarna naar twee tempels, die ook allebei echt de moeite waard waren! Je wordt wel gek van alle japanners die 234 selfies maken in 234 verschillende poses. Zeker als ze in jouw beeld voor je camera staan. Om 12.00 moest ik alweer terug zijn bij een agency voor een 5 uur durende fiets- en boottocht door Bangkok. Letterlijk rennen dus! En als je dan ook nog eens je boot mist, wordt het een taxi zoeken, geen tijd om te onderhandelen helaas! maar.. De fietsttoch was kei leuk! Fietsen door smalle straatjes door plekken waar je normaal niet zou komen, het ' echte' Bangkok! Ook de boottocht was heel mooi om alle huizen op palen te zien. Het stikte er wel van de muggen, dus toen mijn hele arm en schouder onder de bulten zat ging er gewoon vanuit dat het muggenbulten waren. Niets bleek minder waar achteraf. Afijn na de boottocht racen naar mijn guesthouse, douchen en hoppakee op de nachbus naar Champeron, om vanuit daar een ferry te nemen naar Koh Tao (zuid Thailand). Super blij dat ik weg kon uit Bangkok. De reis naar Koh Tao was heel prettig maar mijn arm jeukte zo erg, dat ik me allemaal dingen in mijn hoofd ging halen. En toen iemand tegen me zei dat het verdacht veel leek op Bedbugs beten, werd mijn gevoel niet beter. Iedereen die ik op de boot ontmoette, vroeg ik naar de bulten, en iedereen dacht aan bedbugs! HELP, ik had alleen maar horrorverhalen daarover gehoord! Op de boot had ik twee Nederlandse jongens ontmoet, waarmee ik besloten had samen een taxi te delen naar een guesthouse. Zodra we in Koh Toa dus een guesthouse hadden gevonden heb ik alles, maar dan ook ALLES wat gewassen kon worden, naar de laundry gebracht. En maar hopen dat alle bedbugs hierdoor zouden verdwijnen, als ze uberhaupt al in mijn spullen waren gaan zitten. Ook ben ik daar naar de dokter geweest en heb ik pakket met hoop medicijnen gekregen: Anti jeuk tabletten, anti allergie tabletten en anti jeuk lotion. Hartstikke overbodig allemaal maar gelukkig wordt het vergoed door de verzekering! Dus kon ik eindelijk gaan genieten van Zuid-Thailand.

Als ik Zuid-Thailand zou moeten beschrijven dan zou dat zijn: Strand, party, relaxen, mooie zonsondergangen en heel veel zand. Dit klinkt als een paradijs, alleen ben ik niet iemand die continu op het strand ligt dus verveelde ik me een beetje af en toe. Gelukkig had ik Daniel en Sjoerd ontmoet op de boot en was ik niet alleen. Op Koh Toa moet je niet proberen een scooter te huren, de scooter zien er perfect uit, in de reisboeken staan alleen maar horrorverhalen over dat ze je geld proberen af te troggelen, en ze maken voor dat je vertrekt aantekeningen van elk krasje dat er zit. Ik voelde me dus totaal niet goed om daar aan scooter te huren, echt jammer want ik vind dat echt heerlijk. Dus maar weer terug naar het strand om te relaxen. De dag erna hebben we wel een snorkeltrip gedaan dus dat was erg tof! De eerste avond party op Koh Toa was echt fantastisch en gruwelijk tegelijkertijd. Je kunt namelijk buckets/emmertjes met drank kopen. Na twee uur hadden Sjoerd en ik samen 6 buckets op met Samson (rum) en cola, dat is dus 3 per persoon. Je kunt dus wel raden hoe mijn avond afliep, ziekk.....! Sindsdien geen buckets meer voor mij, ik hou het bij bier! Na 5 dagen in Koh Toa met Sjoerd en Daniel te hebben doorgebracht moest ik besluiten om naar Koh Pangan Party Island te gaan met Daniel of met Sjoerd mee naar Koh Phi Phi (andere kant van Zuid thailand). Uiteindelijk ben ik met Sjoerd meegegaan omdat ik niet veel behoefte had aan nog meer feesten.

Wauw wat een reis was dat! En dat bedoel ik niet op een positivieve manier. In de agency werd ons verteld dat we in een slaapboot zouden zitten met airco en stappelbedden! Echt niet dus, super smalle bedjes allemaal direct langs elkaar met alleen een fan. Gelukkig was het er wel erg gezellig. Er was een groep met engelsen maar ook twee noorweegse en een duitse meisje die met ons meededen met kaartspellen. Gelukkig bleek dat ik twee bedden tot mijn beschikking kon nemen, dus ik had goed geslapen in tegenstelling tot veel anderen haha. Om 4u kwamen we aan in Surratthani en moesten we twee uur wachten bij een restaurantje. Nou als je het 4 u snachts is kan ik je vertellen dat je daar weinig zin in hebt, helaas weinig keus. Sjoerd en ik hadden ondertussen al een groep van 5 gevormd met Alfrida, Karoline en Frederique (van Noorwegen en Duitsland). Toen we eindelijk in het minibusje mochten bleek dat het busje helemaal volgepropt werd met mensen en onze tassen. En toen begon het drama. Frederique moest in haar eentje uit de bus. Sjoerd stond op en zei nee nee zij hoort ook bij ons. De taxi chaffeur werd kwaad: " Sit Down, sit down' en hij duwde Sjoerd op zijn stoel! Ik zat echt met open mond te kijken. Gelukkig mocht frederique uiteindelijk blijven zitten maar de sfeer was gezet. Toen vroeg het Engelse meisje naast me of het mogelijk was dat ze naar de wc ging. De taxi chaffeur begon weer te schreeuwen: No Pie, You get out now, you get out now! Maar omdat hij zo boos was lagen we eigenlijk in een deuk van het lachen, het zag er zo grappig uit. Dit hadden we niet moeten doen. We waren namelijk al aan het rijden en de chaffeur werd zo kwaad dat we lachten, hij zette de muziek heeeeel hard aan, ging super hard rijden, remmen, gas, remmen, gas en slingeren. Ik was doodsbang! Wat was die vent aan het doen? Het meisje voorin begon te zeggen tegen de taxichaffeur dat hij dit niet kon maken. Hij stopte gelijk naast de kant en begon tegen het meisje te schreeuwen: You get out, you get out! Gelukkig heeft ze dat niet gedaan maar we wisten in de bus allemaal dat het tijd was om onze mond te houden, dus we hebben de rest van de twee zwijgend in de bus gezeten. Wat was ik blij dat ik er daarna veilig uit was. Maar het is nog niet voorbij, toen kwam het tweede drama. De bekende scam. Blijkbaar hadden we de eerste boot gemist, wat de schuld was van het bedrijf. We moesten 400 bat betalen om met de boot van 10.30 te gaan of anders 4 u wachten op de middagboot. Wat? we hadden allang een bootticket betaald. Maar je kunt niet veel doen op dat moment, je bent er gewoon ingeluisd, dus maar een nieuw ticket gekocht.

Eindelijk in Koh Phi Phi was het super gezellig met de meiden en Sjoerd. We hebben nog lekker op het strand gelegen en 's avonds gefeest op het strand. De volgende dag hebben we een snorkel/strand trip gemaakt en zijn we langs super  mooie plekken geweest. Maar het grote nadeel aan Koh Phi Phi is dat het super duur is! minimaal 300 bat (7euro) voor een kamer. Nu hoor ik je denken, dat is echt niks! Maar als je op budget reis bent is dat erg veel om iedere dag te betalen. Ik was dan ook blij dat ik gisteren al vertrokken ben naar Koh Lanta, een groter eiland twee uur van Koh Phi Phi vandaan.

En hier voel ik me voor het eerst thuis in Koh Lanta. Er heerst hier een rustige sfeer, er zijn op deze plek minder toeristen en er zijn heel veel locals. Samen met Sjoerd, twee nederlandse meiden die hij al kende, en een canadees meisje dat ik op de boot hierheen heb ontmoet delen we een Bungalow voor 200 bat pp. Maar het is een heel fijn guesthouse bij een lokale familie thuis, de sfeer is er zo prettig dat ik heb besloten hier een paar dagen extra te blijven. We hebben gisteren op de lokale markt vis en groenten gekocht en we hebben een eigen bbq gehouden. Ook beschikken we hier over een koelkast waardoor we fruit, yoghurt en drinken beter kunnen bewaren. Het strand ligt op 200 meter dus dat is ook ideaal. Waarschijnlijk ga ik dus ook hier Sangkron (thais nieuwjaar/watergevecht) vieren. Mijn oorspronkelijke plan was Bangkok maar ik ken daar op dit moment niemand en Bangkok trekt me als stad toch niet. Ik ben nu erg blij om even uit de drukte en chaos van die andere eilanden te zijn en om nu een deze lokale huiselijke omgeving te begeven.

Wat mijn verdere plannen zijn? Tja dat kan ik niet zeggen, het verandert iedere dag. Jullie zullen het wel lezen in mijn volgende blog. Gelukkig heb ik de bedbugs niet meer gezien, en blijven ze weg. Er staan ook weer een hoop nieuwe foto's op deze site, ook nog van Indonesie, ik liep een beetje achter :p

Wat ik ook nog moet vertellen is dat ik in Indonesie een hele hele leuke jongen heb ontmoet, en wat jullie zullen denken, ja helaas, het is een local. Hoe dat verder allemaal af gaat lopen weet ik nog niet, voor nu heb ik er een heel erg goed gevoel bij en willen we er allebei voor gaan. Natuurlijk wel erg lastig dat ik nu hier zit. Nog niet in paniek raken, ik verhuis nog niet naar de andere kant van de wereld hoor!

Hopelijk kunnen jullie in Nederland al een beetje van de lente genieten!

Dag lieve schatten!!

1. Noreen:
    11 april 2014
    Ten eerste ben ik blij om te horen dat je van de Bedbugs af bent, ik heb ook ooit zoiets gehad, sandflies, 110 beten..
    Ik vind het jammer dat bangkok niet zo goed bevallen is, ik vind thais namelijk geweldig vriendelijk en behulpzaam, het zal wel komen door het feit dat je low budget reist. Grappig eigenlijk, ik heb namelijk slechte herinneringen aan yogjakarta. Het zuiden van Thailand zijn we ook geweest, het is daar idd erg mooi. En pas op voor de scam, het kan je dag behoorlijk verzieken Hè!
    Ik schrok niet van het feit, dat je een local vriendje hebt, ik zag het al aan de fotos.
    Ik ben niet bang dat je gaat emigreren hoor, ik hoop alleen dat het je niet van je reisdoel laat afbrengen en meteen terug naar yogja vliegt, er is nog zoveel te zien, en vakantieliefdes zijn leuk maar eindigen steevast met een gebroken hart...Let goed op jezelf, geniet, en schrijf meer blogs..!!!!
  2. Roland en rollin:
    11 april 2014
    Wat een belevenissen. Hoe het ook gaat, het zijn ervaringen die niemand je ooit meer af kan pakken. Geniet ervan en wij blijven het volgen.
  3. Pa en ma:
    11 april 2014
    Wat heb je weer een hoop meegemaakt maar dit keer ook wat minder leuke dingen. Gelukkig zijn de leuke dingen in de meerderheid.
    . Bedbugs verstoppen zich 4 weken als ze gebeten hebben dus houd je spullen in de gaten zodat je het mss ziet als ze tevoorschijn komen. Geniet nog maar van al het moois xx
  4. Ellen:
    11 april 2014
    He evy, je hebt toch nog mooie dingen gezien in bangkok het paleis vd koning zag ik met al dat goud, en t fietsen dat vond ik toen ook heel bijzonder, en ja alleen is bangkok niet zo leuk nee, n paar dagrn is ook wel genoeg.
    De eilanden zijn prachtig zo te zien, je zult ook we heeeeel veel foto's hebben straks.
    En de bedbugs ach ja kakkerlakken en schorpioenen zijn ook niet alles, hoort er allemaal bij.net als je vakantieliefde, het is ook wel een romantische omgeving natuurlijk, geniet er van, en van al het moois wat je nog gaat zien.
    Groetjes ellen
  5. Broertje lief:
    13 april 2014
    Hee Evy wat een gedoe weer allemaal met dat reizen! Hoort er allemaal bij denk ik zo. Lekker genieten nog komende maandjes en fijn dat je nu lekker rustig in een huiselijke omgeving zit.

Stuur mij eens een foto van jou vakantieliefde, moet hem eerst even goedkeuren ;-)

Veel plezier en veel liefs van je broertje xx
  6. Tina:
    15 april 2014
    hoi lieverd,

nou, dat klinkt allemaal behoorlijk spannend. en de fotos, wauw. geweldig. nu vraag ik me alleen bij ieder foto af wie nou de geheime man is haha. nog veel plezier daar, geniet er lekker van, ik mis je wel heel erg, zonder jou is sporten saai :-) de groeten ook van mauricio

xxx